Poznajemy atrakcje Sosnowca i Katowic

• Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
31 marca 2016

W dniu 31 marca 2016r. w ramach wycieczki przedmiotowej udaliśmy się na jednodniową wycieczkę do Sosnowca i Katowic, aby zgłębić swoją wiedzę na temat atrakcji turystycznych  miast ościennych. Zwiedzaliśmy zabytki techniki, liczne na uprzemysłowionym Śląsku,  oraz poznaliśmy różnice między katolikami, prawosławnymi a protestantami.

W wycieczce uczestniczyła   klasa II technikum (technik obsługi turystycznej) oraz nauczyciele przedmiotów zawodowych, sprawujący nadzór nad przebiegiem wycieczki
i bezpieczeństwem  uczestników. Po przybyciu wszystkich na zbiórkę odjechaliśmy o 8:20 autobusem miejskim linii S do Sosnowca. Wysiedliśmy po 35 minutach na przystanku Sosnowiec –Dworzec PKP. Naszą wędrówkę po mieście rozpoczęliśmy od  pomnika Jana Kiepury, który mieści się w pobliżu przejścia podziemnego łączącego Dworzec Główny PKP z ulicą handlową miasta.

Jan Kiepura, słynny światowy  śpiewak operowy (tenor), urodził się w Sosnowcu i tutaj ukończył Gimnazjum im. Stanisława Staszica. Zawsze pamiętał w wywiadach o swoim rodzinnym mieście. Pod pomnikiem usłyszeliśmy najsłynniejszą piosenkę Kiepury „Brunetki, blondynki ja wszystkie Was dziewczynki”.

Niedaleko pomnika w przejściu podziemnym znajduje się Centrum Informacji Miejskiej. A po drugiej stronie budynek dworca kolejowego Sosnowiec Główny. Budynek jest okazały zbudowany w stylu neoklasycystycznym i  należy do zabytków  wpisanych na listę śląskiego Szlaku Zabytków Techniki. Następnie udaliśmy się w kierunku ul. Kilińskiego, gdzie znajduje się Cerkiew  Prawosławna  pw. świętych Wiery, Nadziei, Luby i matki ich Zofii  gdzie wysłuchaliśmy prelekcji na temat różnic pomiędzy katolikami a prawosławnymi. Teraz już wiemy, dlaczego prawosławny krzyż ma na dole poprzeczną belkę. Przyszedł czas na kolejny etap wycieczki , którym była niespodzianka turystyczna przygotowana przez  panią Danutę Kowalczyk-Cudak. Okazało się, że z Sosnowca udajemy się kolejami śląskimi do Katowic – wysiedliśmy  na Dworcu Głównym.  Następnie przeszliśmy do kolejnych interesujących punktów w  mieście, czyli Galerii Skarbek, Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego oraz Muzeum Śląskiego. Po wysłuchaniu informacji  na temat wspomnianych miejsc udaliśmy się pieszo do najwyższego budynku w Katowicach – Altus, siedziby Hotelu Qubus Prestige oraz mieszczącego się na 27 piętrze Sky Baru, w którym zatrzymaliśmy się, aby podziwiać panoramę Katowic. Zobaczyliśmy Katowice z lotu ptaka   i utrwaliliśmy na zdjęciach widok na centrum miasta, halę Spodek, Oko miasta,  Pomnik Powstańców Śląskich oraz Międzynarodowe Centrum Kongresowe i siedzibę Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Ostatnim punktem naszej wędrówki  był kościół Ewangelicko-Augsburski mieszczący się w Katowicach. Mieliśmy okazję spotkać się z pastorem tej parafii, który przybliżył nam dzieje powstania tego świętego miejsca, jak również wytłumaczył, na czym polegają różnice między kościołem katolickim, a ewangelickim. Nadszedł  koniec wycieczki , a nam szkoda było wracać do domu, bo na zwiedzaniu czas upływa bardzo szybko i przyjemnie.

Wycieczkę uważam za udaną i chętnie pojechałbym na kolejną tego typu. Zdałam sobie sprawę, że w Sosnowcu i Katowicach bywam często, ale nigdy do tej pory nie miałam okazji bliżej zapoznać się z historią tych miast i poznać  miejsc, które odwiedziliśmy.